 
 Nový Jičín: Participativní rozpočet města v evropském projektu mladých 
  
  
  
Novojičínský participativní rozpočet posloužil jako nástroj pro mezinárodní projekt. Ve workshopu v rámci programu Erasmus+ jej využili studenti Mendelovy střední školy a spolu se svými zahraničními kolegy-studenty na něm testovali participaci "naživo".
   
     
      
      
  
Základní informace
| Název obce/města/regionu: | Nový Jičín | 
|---|---|
| Příjmení, jméno: | Hrdličková Lucie | 
| Organizace: | město Nový Jičín | 
| E-mail: | |
| Telefon: | 556768232 | 
| Téma: | Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace Kvalita a prostupnost vzdělávání; inovativní aktivity škol; poradenství pro rodiče | 
| Popis a výstupy | |
| Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout? | Projekt podpořil povědomí studentů o dění v místě, kde žijí a možnostech se do tohoto dění aktivně zapojit. Zároveň umožnil aktivní diskusi a sdílení zkušeností napříč několika evropskými zeměmi. Město Nový Jičín tuto aktivitu velmi rádo podpořilo a poskytlo studentům pro nácvik městský participativní rozpočet - nástroj, který se již v praxi pro komunikaci s občany osvědčil. | 
|---|---|
| Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace? | Cílem aktivity bylo přiblížit studentům z ČR, Norska, Španělska a Estonska principy fungování participativního rozpočtu města na konkrétním příkladu zkušenosti Zdravého města Nový Jičín. Aktivita proběhla v rámci mezinárodního projektu ""Political Engagement and Participatory Budgeting"", v němž byla ČR zastoupena novojičínskou Mendelovou SŠ. Tato škola začátkem roku 2021 zrealizovala online setkání studentů z uvedených evropských zemí. Zde proběhl modelový trénink zapojování veřejnosti prostřednictvím participativního rozpočtu. Týdenní workshop probíhal s ohledem na aktuální opatření napříč Evropou online. Studenti rozdělení do 4 pracovních skupin spolupracovali s radnicí a využili pro participativní rozpočtování reálné podklady z webu města. Postupovali přesně tak, jako skuteční předkladatelé projektů, které mají zlepšit život ve městě. Studentské týmy zpracovaly své náměty do formuláře pro participativní rozpočet a následně je odprezentovali na online setkání. Studenti dále hlasovali o vítězných projektech a v neposlední řadě obdrželi zpětnou vazbu ke svým projektům z hlediska souladu s podmínkami participativního rozpočtu, realizovatelnosti a udržitelnosti. | 
| Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? | ANO Videoreportáže na webu TV Polar Tisková zpráva na webu školy Facebook školy Facebook Zdravého města | 
| Začátek aktivity: | 01.02.2021 | 
| Konec aktivity: | 01.02.2021 | 
| Příloha | Tisková zpráva na webu Mendelova SŠ  HTML (44.6 kB) | 
| Jak byla aktivita financována? | projekt EU | 
| Detailní rozpis: | Nespecifikováno (spolupráce bez finanční účasti města) | 
| Doporučení a inspirace | |
| Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem? | Osvědčila se nám spolupráce města se školami. V případě SŠ je ideální zaměřit se zejména na školy, které jsou oborově zaměřeny na oblast veřejné správy. V oblasti participace může město žákům a studentům poskytnout cenný pohled z praxe, naučit je přemýšlet o místě, kde žijí a zprostředkovat jim možnost se do rozhodování o rozvoji jejich města zapojit. Doporučujeme vyčlenit si více času na projekty a aktivity, u kterých nejsme hlavními realizátory, ale jsme spolupracujícími partnery, poradci, konzultanty - může se stát, že někdo jiný realizuje projekt, který bude mít větší dopad než kdybychom sami realizovali třeba jen dílčí aktivitu s podobným cílem. | 
| Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci? | Aktivity měly původně probíhat prezenčně, nakonec se ale s přihlédnutím ke covidovým opatřením konaly online - vše ale fungovalo bez problému a bylo znát, že současná generace studentů na tento způsob fungování rychle přivykla. Komunikace probíhala v angličtině. Pro všechny zapojené bylo zároveň příjemné a přínosné i zjištění, že ač jsme z různých kouzů Evropy, máme ve výsledku podobné potřeby a požadavky na místo, kde žijeme, pracujeme a trávíme volný čas. | 
| Monitorování a evaluace | |
| Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? | Evaluace a monitorování je v kompetenci realizátora projektu, který sleduje naplnění indikátorů. | 
| Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? | Ano, se studenty plánujeme dále pracovat v rámci středoškolských studentských fór. | 
| Média, propagace | |
| Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy? | Reportáž s regionální TV Polar, webové a FB stránky, Novojičínský zpravodaj | 
| Příloha: | Sken Článku Novojičínský zpravodaj 03/21  PDF (104 kB) | 
| Aktéři | |
| Název: | Mendelova střední škola, Nový Jičín, příspěvková organizace | 
| IČO nebo jiný registrační údaj: | 00845027 | 
| Adresa: | Divadelní 138/4, 741 01 Nový Jičín | 
| Web: | https://www.mendelova-stredni.cz/ | 
| Další aktéři | |
| Název: | Město Nový Jičín | 
| IČO nebo jiný registrační údaj: | 00298212 | 
| Adresa: | Masarykovo nám. 1/1, 741 01 Nový Jičín | 
| Web: | https://www.novyjicin.cz/ | 
| Název: | Partneři mezinárodního projektu (Norsko, Špnělko, Estonsko) | 


 
  
  
  
          
 