• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

Rokycany: Školková fóra - participace s nejmenšími

Projekt školkových fór v Rokycanech si kladl za cíl rozvoj občanských kompetencí předškolních dětí a jejich pozitivního vztahu k místu, kde žijí, formou hravých aktivit. Děti mapovaly své okolí, navrhovaly zlepšení veřejného prostoru a učily se o dopravní výchově, ekologii i péči o zeleň. Vrcholem projektu byla veřejná prezentace jejich návrhů zástupcům města a NSZM. Reflexe ukázala zlepšení komunikace, vnímání prostředí a schopnosti dětí vyjadřovat své myšlenky, přičemž projekt byl hodnocen jako úspěšný a přínosný.
Více info o městě

Základní informace

Název obce/města/regionu: Rokycany
Kontakt: Město Rokycany
Příjmení, jméno: Natálie Vainarová
Organizace: MŠ Školní (zastřešující organizace) a Čechova, MŠ U Saské brány (zastřešující organizace) a Pohádka, Město Rokycany
E-mail:
Telefon: 371706104
Téma: Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace
Kvalita a prostupnost vzdělávání; inovativní aktivity škol; poradenství pro rodiče

Popis a výstupy

Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace? Cílem školkových fór bylo rozvíjet u předškolních dětí základní občanské kompetence a vytvářet pozitivní vztah k místu kde žijí, prostřednictvím hravých a věku přiměřených aktivit. Součástí záměru bylo vést děti k vnímání okolního prostředí, podpoře spolupráce, rozvoji komunikačních dovedností a upevnění vztahu k městu Rokycany. Z širšího pohledu fórum směřovalo k propojení s dlouhodobým strategickým plánováním města a k podpoře zdravého rozvoje komunity. Hlavními výstupy byly dětské náměty zpracované do podoby projektů, které děti prezentovaly zástupcům města a zástupcům NSZM ČR. Kroky realizace školkových fór v Rokycanech byly rozděleny do několika tematických celků a probíhaly postupně v průběhu několika měsíců. V první fázi děti poznávaly svou mateřskou školu, mapovaly její prostory a navrhovaly možná vylepšení. Následně se zaměřily na své město – prostřednictvím vycházek a hravých aktivit objevovaly jeho zákoutí, hodnotily bezpečnost, vybavení a celkový dojem z veřejného prostoru. Třetí etapa se soustředila na město v pohybu – děti si osvojovaly základy dopravní výchovy, ekologického myšlení a péče o veřejnou zeleň. Závěrečná fáze vedla k přípravě samotného školkového fóra, kde děti ve skupinách prezentovaly své návrhy před zástupci města a NSZM ČR. Každá etapa byla doplněna o spolupráci s rodiči, tematické návštěvy městských institucí a aktivity podporující komunikaci, sebevědomí a vztah k místu, kde děti žijí.
Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument? Plán zlepšování zdravého města Rokycany pro rok 2025.
Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? Ve spolupráci s Národní sítí Zdravých měst vznikl podrobný metodický návod pro Zdravá města, obce a regiony.
Začátek aktivity: 02.01.2025

Rozpočet

Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity? [tis. Kč] 5
Jak byla aktivita financována? Z rozpočtu škol.
Detailní rozpis: MŠ U Saské brány (zastřešující organizace) - Na realizaci projektu nebyly potřeba výrazné finanční prostředky.
Celkové náklady se pohybovaly přibližně kolem 2 000 Kč, a to především za:
• výtvarný a technický materiál (papíry, barvy, lepidla, laminovací fólie apod.),
• tisk výstupů a fotografií,
• přípravu vizuálních materiálů na fórum (hlasovací lepítka, podložky na práci, nástěnky…),
• drobné pohoštění a květiny na fórum.
Většina aktivit byla navržena tak, aby byla nízkonákladová a využívala běžné školní vybavení.
Další náklady na komentované procházky s místním historikem (2000,- Kč)  a program MTU (1 750,- za 1 lekci), tohle není nutná součást projektu.      

MŠ Školní (zastřešující organizace) - Náklady minimální, pouze skleněné kuličky na aktivitu s hledáním „kešek“ (1.000,- Kč), jinak potřebný materiál a pomůcky byly z prostředků školy

Doporučení a inspirace

Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem?

MŠ Školní: Jedním z nejcennějších poznatků bylo, že děti mají vlastní názor, pozoruhodné postřehy a často překvapivě praktické nápady. Města by neměla podceňovat jejich schopnost přispívat – ať už formou výtvarných návrhů, komentářů k veřejnému prostoru, nebo prezentací toho, co je v jejich okolí trápí či těší.

MŠ U Saské brány: Děti v MŠ jsou schopné vnímat své okolí aktivně a smysluplně – stačí zvolit vhodné nástroje přiměřené jejich věku (hry, tvořivé činnosti, rozhovory). Doporučujeme zapojit děti do skutečných rozhodovacích procesů – například výběr tématu, návrhy úprav prostředí apod. Velkým přínosem je propojení s místní komunitou – návštěvy městských institucí, setkání s pracovníky města nebo prezentace výstupů rodičům. Zajištění zpětné vazby (např. reakce z města na návrhy dětí) posiluje u dětí pocit důležitosti a zvyšuje jejich motivaci. Vhodné je také zajistit kontinuitu, tj. navázat na projekt v dalších letech a sledovat, zda se některé návrhy daří naplňovat.

Příloha:
Foto (4MB)
Foto (4MB)
Foto (4MB)
Foto (4MB)
Foto (4MB)
Foto (4MB)
Foto (4MB)
Foto (4MB)
Foto (4MB)

Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace

Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?

MŠ Školní: Projekt propojil různé vzdělávací oblasti – od výtvarné výchovy po občanskou angažovanost. Velký přínos měla aktivní účast rodičů (např. společné vycházky, hledání „kešek“, výstavy, prezentace). Spolupráce MŠ a města přinesla oboustranný užitek – děti poznaly fungování samosprávy, město získalo zpětnou vazbu. Děti realizovaly veřejnou anketu s otázkou „Co se vám ve městě líbí a co byste změnili?“ a výsledky osobně předaly starostovi

MŠ U Saské brány: Velký zájem dětí i rodičů o zapojení. Aktivní spolupráce s městem a komunitou. Propojení vzdělávacích oblastí s reálným životem. Rozvoj komunikačních, sociálních a občanských dovedností u dětí. Nízké finanční náklady, využití běžných prostředků. Přirozená motivace dětí k poznávání a navrhování změn. Snadná opakovatelnost. "

Jaké byly slabé stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?

MŠ Školní: Předškolní děti mají omezenou schopnost soustředění – aktivity musí být pestré, krátké, srozumitelné a založené na prožitku. Projekt byl organizačně náročný pro pedagogy – koordinace aktivit, výstupů a veřejné prezentace vyžadovala čas i energii navíc. Děti samy nemohou projekt řídit – je nutná intenzivní podpora pedagogů i rodičů. Veřejná prezentace může být pro malé děti příliš náročná – mluvení před větší skupinou vyvolávalo stres i u obvykle zdatných dětí. Vystoupení musí být přiměřené věku – kratší, hravé, s důrazem na prožitek, ne na výkon. Nemocnost dětí narušovala přípravy – pomohla dlouhodobost projektu a vzájemné zastupování dětí. Omezená možnost reálné změny – pokud město nereaguje na návrhy, může to snižovat důvěru dětí i rodičů. I malá realizace návrhů (např. drobné úpravy veřejného prostoru) má pro děti silný symbolický význam.

MŠ U Saské brány: Vyšší časová náročnost na přípravu a organizaci (zejména Školního fóra). Nutnost koordinace většího množství dětí a osob. Je nutné pečlivě plánovat střídání aktivit a zapojení do diskuzí. Ne všechny návrhy dětí jsou reálně realizovatelné – je třeba vhodně facilitovat jejich očekávání. Závislost na vstřícnosti města/zástupců institucí. "

Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? Během realizace nenastaly závažné komplikace.
Mírnou komplikací byla nutnost přizpůsobit se časovým možnostem institucí města, které jsme chtěli navštívit (městský úřad, knihovna, hasiči, muzeum).
Koordinace většího počtu dětí během fóra – vyřešeno rozdělením do různých skupin a vytvořením herních přestávek.

Monitorování a evaluace

Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu?

MŠ Školní: Projekt byl vyhodnocen samotným realizátorem. Zaznamenali jsem změny v chování dětí, jejich zapojení do aktivit, schopnost vnímat okolí a vyjadřovat své myšlenky. Z těchto pozorování vznikla reflexe v podobě prezentace projektu plná fotografií a ukázek dětských prací. Po veřejné prezentaci, na které děti představily výsledky své práce, jsme sbírali reakce od přítomných hostů z řad rodičů, vedení obce i pozvaných odborníků. Porovnání, co na počátku projektu věděly děti o svém městě a co se nového naučily a objevily na jeho konci.

MŠ U Saské brány: Projekt nebyl hodnocen pomocí formální evaluace, ale proběhlo kvalitativní vyhodnocení prostřednictvím: • pozorování a reflexe pedagogů • analýzy výstupů dětí (návrhy, hlasování, výtvarná práce) • zpětné vazby od rodičů během veřejné prezentace výsledků • reakcí zástupců města na dětské návrhy. Ukázalo se, že děti měly z projektu radost, zlepšily se v komunikaci, lépe vnímají okolí a samy přicházely s návrhy na zlepšení prostředí školky i města.

Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? Ano, projekt plánujeme opět realizovat i v dalších letech.
Rádi bychom z něj vytvořili pravidelnou součást školního roku a opakovaně organizovali Školní fórum jako způsob, jak zapojit děti do života školky i města.
Chceme navazovat na předešlé návrhy dětí, sledovat jejich realizaci a rozvíjet téma aktivního občanství v předškolním věku dlouhodobě.

Média, propagace

Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy? O školkových fórech byla veřejnost informována prostřednictvím několika komunikačních kanálů, aktivně využívána spolupráce a propagace v rámci Národní sítě Zdravých měst. Medializace probíhala na oficiálních webových stránkách města Rokycany, na oficiálních sociálních sítích města (Facebook a Instagram) a rovněž na oficiálních komunikačních platformách jednotlivých mateřských škol. Informace se objevily také v rubrice Českého rozhlasu Plzeň a v regionálním tisku – konkrétně v Rokycanských novinách nebo Rokycanském deníku.

Aktéři

Název: Mateřská škola Rokycany, Školní ulice 642, příspěvková organizace, Mateřská škola Rokycany, U Saské brány 39
IČO nebo jiný registrační údaj: MŠ Školní: 70981434; MŠ U Saské brány: 70981426
Adresa: MŠ Školní: Město Rokycany, Masarykovo náměstí 1, Střed, 337 01 Rokycany; MŠ U Saské brány: Tře­bíz­ské­ho 224, 337 01 Roky­ca­ny - www.skolkarokycany.cz/cs/
Web: https://msskolni.cz

Další aktéři

Název:Město Rokycany
Adresa:Masarykovo nám. 1, 337 01 Rokycany 1
Web:https://www.rokycany.cz/
Detailně zpracované dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe z tématu