V rámci bytové politiky řeší Ústí nad Labem mimo jiné i téma sociálního a dostupného bydlení, které poskytuje důstojné bydlení nejen pro sociálně slabé či handicapované seniory. Ukázkové aktivity má město také v oblasti bydlení v krizových životních situacích.
   
     
      
       
         | Popis a výstupy | 
  
 
      
      
         
            | Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace? | Dlouhodobým cílem Statutárního města Ústí nad Labem je kvalitní a odpovědná bytová politika s důrazem na uspokojování základních potřeb občanů města.
 Cílem projektu bylo posílení bytového fondu města a za tímto účelem byla založena Pracovní skupina primátora Statutárního města Ústí nad Labem, která posuzovala možnosti nákupu, oprav a rekonstrukcí vhodných bytů a bytových domů. Pracovní skupina vyhodnotila jako výhodnější rekonstrukci nevyužívaného objektu (bývalé ubytovny) v majetku Statutárního města a jeho rozdělení na dostupné a sociální bydlení, které ve městě chybí, neboť v současné době poptávka po městských bytech několikanásobně převyšuje nabídku. Čekací doba na přidělení volného bytu je v řádu několika měsíců a část žadatelů není možné uspokojit vůbec. Nedostatečná kapacita bytového fondu snižuje možnost Statutárního města poskytnout bydlení za zvýhodněný nájem cílovým skupinám sociálního bydlení i cílovým skupinám dostupného bydlení.
 
 Na základě poskytnuté dotace od SFPI bylo pořízeno 16 sociálních bytů. Na základě Smlouvy o úvěru SFPI bylo pořízeno 17 dostupných bytů.
 
 Co sociálního bydlení se týče, smíšený dům Čelakovského disponuje celkem 16 sociálními byty o velikosti 1+1 a 2+1. O přidělení sociálního bytu rozhoduje Rada města Ústí nad Labem na základě doporučení bytové komise. Sociální byty jsou zejména určeny pro cílovou skupinu osob ve věku 60 a více let, splňující definici způsobilé domácnosti dle NV č. 112/2019 Sb. Žádost o přidělení sociálního bytu odpovídá obsahu standardní žádosti o byt, navíc obsahuje souhlas žadatele s provedením sociálního šetření v jeho domácnosti za účelem jeho posouzení, čestné prohlášení o bezdlužnosti a výpis z rejstříku trestů. Po úspěšném absolvování schvalovacího procesu je s žadatelem podepsána nájemní smlouva. Součástí nájemní smlouvy je dohoda o poskytování sociální práce, nastavení povinností ve vztahu k výkonu sociální práce, práv a povinností uživatele bytu při jeho užívání, práv a povinností poskytovatele sociálního bydlení.
 
 Cílem poskytování sociální práce je řádné užívání sociálního bytu, dodržování podmínek bydlení a řešení případných problémů uživatelů, které s bydlením souvisí. Sociální práce je poskytována v takovém rozsahu, který odpovídá skutečné potřebě uživatele sociálního bytu, s cílem získání řádného tržního bydlení v co nejkratším možném termínu, nejpozději však do dvou let od přidělení sociálního bytu. S uživatelem bytu je stanoven individuální plán poskytování sociální práce. Plán obsahuje dílčí cíle a postupy a je evidován v monitorovacím listu uživatele sociálního bytu. Sociální práce je poskytována především v přirozeném prostředí klienta, nebo po předchozí domluvě v kanceláři sociálního pracovníka, či na jiném místě dle aktuální potřeby. Uzavření a trvání dohody o poskytování sociální práce je nutnou podmínkou pro trvání nájemní smlouvy klienta na užívání sociálního bytu.
 | 
      
      
         
            | Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument? | Strategie rozvoje města Ústí nad Labem 2015 – 2020 (cíl 3.4 Vytváření podmínky pro sociální bydlení)
 Komunitní plán péče SO ORP Ústí nad Labem 2018 – 2021 (cíl 9.3 Rozvoj nových služeb, opatření 9.3.2 Rozvoj konceptu sociálního bydlení)
 
 a navazující Strategie rozvoje města Ústí nad Labem 2021 - 2030 - Strategické opratření 2.1 Dostupné bydlení, sociální a zdravotní služby
 
 | 
      
    
         
          
            | Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? |  Ano, Interaktivní 3D model zde: https://my.matterport.com/show/?m=zZdW8ctovL6&hl=1 | 
         
           
          
            | Začátek aktivity: | 01.04.2022 | 
          
          
          
            | Konec aktivity: | 31.05.2023 | 
           
         
	 
	 
         
            | Příloha |  | 
        
	 
	 
	 
	 
         
         
         
         
         
         
         
         
         
                 
         
         
       
       
         | Rozpočet | 
  
       
            | Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity? | [tis. Kč] 38573 | 
          
          
            | Jak byla aktivita financována? | Státní fond podpory investic - dotace - pořízení 16 sociálních bytů - na základě pověřovacího aktu k výkonu SOHZ.Státní fond podpory investic - Smlouva o úvěru - pořízení 17 dostupných bytů - na základě podepsané zástavní smlouvy.
 | 
         
        
            | Detailní rozpis: | Finanční náklady: 38 573,36 tis. Kč (Dotace SFPI = 16 075, 497 tis. Kč; Úvěr SFPI = 14 891,795 tis.Kč, vlastní náklady) | 
       
                
      
         | Doporučení a inspirace | 
 
        
         
            | Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem? | Zejména v době horší dostupnosti vlastního bydlení by města/obce měla být aktivní v rozvoji bytového fondu, který může pomoci skupinám obyvatel od seniorů po mladé rodiny s dětmi. Současně silný bytový fond vytváří prevenci negativních jevů v podobě obchodu s chudobou. 
 | 
	 
      
      
        
	 
	 
      
      
      
   
         
          
         | Monitorování a evaluace | 
  
      
         
            | Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? | V případě sociálních bytů bude docházet k vyhodnocování individuálních plánů nájemníků sociálním pracovníkem. 
 | 
      
         
	 
	 
        
         
      
         
            | Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? | Nastavená doba udržitelnosti minimálně 20 let na základě poskytnutí finančních prostředků SFPI. 
 | 
         
          
         | Média, propagace | 
  
        
            | Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy? | Článek: V Čelakovského by mohly vzniknout byty (6/2020)
 Článek: Bývalá ústecká ubytovna se začne měnit, v paneláku budou městské byty (10/2021)
 
 Článek: Bývalou ubytovnu v ústecké Čelakovského ulici obsadí zdravotníci a senioři (4/2022)
 
 Článek: V bývalé ubytovně v ústeckém Krásném Březně vzniknou byty pro seniory a zaměstnance města (6/2020)
 
 Článek: V bývalé ubytovně v Čelakovského ulici vzniklo 33 nových bytů (4/2023)
 
 Článek: ÚSTÍ N. L.: Celkem 33 nových bytů vzniklo v ulici Čelakovského (4/2023)
 
 Článek: Podmínky přidělování bytů v ulici Čelakovského schválili radní (3/2023)
 
 Ústecké noviny, str. 4 (květen 2023): zde
 
 | 
         
        
	 
      
      
        
      
       
         | Aktéři | 
  
         
           | Název: | Statutární město Ústí nad Labem | 
         
          
            | IČO nebo jiný registrační údaj: | 00081531 | 
         
          
            | Adresa: | Velká Hradební 2336, 40100  Ústí nad Labem | 
         
         
            | Web: | https://www.usti.cz/cz/ | 
   
         
         
            | Další aktéři | 
   
         
            | Název: | Městské služby Ústí nad Labem, p.o. | 
|---|
         
             | IČO nebo jiný registrační údaj: | 71238301 | 
|---|
         
             | Adresa: | Panská 1700/23, 400 01 Ústí nad Labem | 
|---|
         
             | Web: | https://www.msul.cz/ | 
|---|
   
         
            | Název:
 | Pečovatelská služba Ústí nad Labem, p.o.
 | 
|---|
         
             | IČO nebo jiný registrační údaj: | 44555385 | 
|---|
         
             | Adresa: | Hoření 3083/13, 400 11 Ústí nad Labem | 
|---|
         
             | Web: | https://www.psul.cz/ | 
|---|